CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday 11 December 2011

.::Resahku::.

18tahun...2bulan...1minggu...5hari....
hari ini usiaku kian berganjak ke masa matiku....

betapa sering nafas ini terbuang percuma...padahal diri mengetahui hakikat tujuan hidup yg sebenarnya..betapa hina tubuh dan jiwa ini kerana nafsu dunia...padahal diri tak kan mungkin bahagia kerananya...betapa selalu ku mengumbar dengan dosa...kesana-kemari ku bawa kemana-mana...dosa...dosa..dan dosa...adakah diri ini menyedari..bahawa setiap nafas akan DITANGGUNG pemilik pribadi...?? subhanallah......sungguh aku khilaf Allah..ampunilah aku...


aku hanyalah daunan hijau..satu saat nanti bakal mengering dan mulai gugur ditanah gersang milikNya..ingin sekali aku mencari makna disebalik kehidupan sebelom jasad ini berlabuh pulang...ku mencari kebagiaan hakiki..ketenangan yang abadi.. bukan untuk dunia yang rapuh ini tapi untuk akhirat yang pasti..
namun..pencarian ini bukan semudah 2+2 =4... pencarian ini penuh liku.. benarlah kehidupan ini tak selalunya indah tapi itulah hakikat sebenarnya sebuah keindahan hidup..aku berhijrah menuju NUR HIDAYAH!! yea... hidayah..ia bukan datang bergolek bagai angin lalu...bukan untuk ditunggu, melainkan dicari..Ia ibarat makanan, jika tidak disuap,manakan ia masuk ke mulut... dan aku sedang mencarinya.....semoga hidayah yang Allah pinjamkan buat diri ini sentiasa ada dan makin bertambah dari sehari ke sehari...amin..


kehidupan dunia bersifat fana..sementara.. persis kuncup bunga yang mekar dan wangi..setelah itu jatuh gugur dan mengering disapu angin lalu..tiada beza dengan embun pagi.. kala mentari mulai meninggi, embun menguap tanpa meninggalkan jejak yang beerti...dan begitu lah kehidupan kita.. disaat hidup, kita miliki segalanya..indah dipuja dan dipuji... terlalu terpesona dengan duniawi sehingga kita lupa bahawa hakikat disebalik kematian itu...entahkan siapa yang ambil peduli..tiada siapa yang mengerti...apa yang kita cari??? apa yang kita heret bersama dialam barzah nanti...?? sebuah kehidupan yang indah didunia andai hanya terisi dengan kemewahan dan kejahilan tak memberi makna apa-apa untuk hidup andai tiada langsung iman didada... subhanallah... 


Tuhan, aku mencari NUR IMAN Mu...... kadangnya diri ini terlalu leka dengan keindahan sehingga aku terlupa adanya Engkau yang memerhati tingkahku.. subhanallah.. sungguh jahilnya diri ini Ya Rabb... ku renungi malam indah ciptaMu.. aku temui bulan dan bintang-bintang bertaburan dikanvas langitMu...subhanallah..cantek!! bulan dan bintang-bintang mula melaksanakan tugasannya disaat tirai malam mula berlabuh..tatkala siang, terpandang aku pada indahnya sinaran mentari yang mula diselubungi awan hitam menandakan hujan bakal menerpa menjejak bumi.. tapi sang mentari tidak pernah merungut kerana sang hujan bisa memberikan seronok dijiwa makhluk yang bernama manusia sepertiku dan yang seangkatan dengannya..tiba-tiba terfikir diri ini sejenak tentang kekuasaan sang pemilik alam ini.. lalu timbullah bermacam-macam persoalan yang bermain di benakku ini.. mereka tidak pernah merungut keresahan, tak pernah berpaling dari ketaatan Tuhannya.. tapi aku?? sering mengendong maksiat yang kelak membawa celaka.. apakah aku layak bergelar hamba?? subhanallah.. moga-moga aku diberi kemudahan untuk merungkai apa yang mula mengusut difikiranku ini..i


perjalanan ini tak semanis lolipop...yup.. sekalipom manis, pahit jua akan terasa meskipom sedikit..aku mula melangkah dalam diam untuk mencari sesuatu disebalik ketenangan berTuhan.. bukan semua orang dapat..dan bukan semua orang bisa merasai.. mencari gembira lebih senang dari mencari secarik ketenangan....sesungguhnya aku mencari nikmat iman itu untuk aku merasai ketenangan bersamaMu...meskipom langkahanku sentiasa rapuh.. ku cuba jua untuk menapak gagah..dalam pekat malam.. dalam siang yang terang..aku perlu dan mesti cuba...teringat kata-kata penceramah mualaf india yang datang memberi makanan buat hatiku dua hari yang lalu... "tanpa mengorbanan dan perjuangan, kita tidak akan merasai kemanisan iman..." Allah..Allah..Allah.. kuatkanlah diri ini...


Ya Allah..kuatkanlah iman ku ini....jagalah hati ku..peganglah dengan kasih sayangMu..cekalkan lah kudratku..mantapkanlah nuraniku... istiqomahlah yakinku... sesungguhnya aku hanyalah insan lemah yang sentiasa mengharapkan limpahan-limpahan rahmat dariMu..Ampuni aku Ya Rabb...amin..


hari yang ku lalui bagaikan terlalu cepat... ya Allah, makin dekatnya aku dengan detik-detik kematianku...semoga diri ini mampu mengungkapkan bait SYAHADAH Mu disaat rebahku.. ya Allah jadikanlah detik pemergianku itu adalah saat-saat yang terbaik dalam pengabdianku padaMu..ampuni aku.. 
kematian itu adalah pasti!!! sungguh resah jiwa ini...amalan yang kukutip dan terapkan dalam kehidupan ini seolah-olah tak membawa apa-apa makna..subhanallah... Allah..pimpinlah hatiku ini semoga sentiasa melangkah kejalan redha-Mu.... teringat pesan Nabi ibrahim buat anaknya didalam surah al-baqarah.. "wahai anak-anakku!! sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untukmu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim.." Allah..jauhkan lah diri ini dari murkaMu..perkuatkan imanku ya Allah... sungguh hatiku rapuh dalam pencarianku...
aku mencari...NUR IMAN, NUR HIDAYAH dan NUR SYAHADAH sebelom jasadku mula berlabuh pergi....semoga kutemuinya...amin.. 




with deepest love..
syahirah ghazali@imtisal nur alya



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

0 comments:

Post a Comment