CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, 31 December 2012

.::muhasabah akhir tahun::.

bismillahirrahmanirrahim..
hari terakhir di tahun 2012.


mari kita rewind balik segala perbuatan sepanjang tahun.

mula dari januari sampai la hari ni.
macam mana solat kita??
amalan wajib kita??
amalan sunat kita??
berapa yang kita peruntukkan sehari untuk zikir??
untuk selawat??
dalam seminggu berapa kali kita bangun solat malam??
qiyamullail??
puasa?? adakah sekadar bulan ramadhan?? puasa sunat bagaimana??
sedekah?? adakah tiap jumaat saja??
al-Quran?? sehari sehelai?? sehelai seminggu?? atau sehelai sebulan??
ada baca hadis?? dengar orang baca hadis?? (..ustaz kata 3 hari tak dengar hadis, hati bisa keras..)
berapa banyak kuliah agama kita ikut?? ceramah agama mana kita duduk sekali??
sejauh mana prihatin kita kepada saudara seislam?? adakah boikot kita bermusim atau berterusan??
hubungan sesama manusia pula bagaimana??
ada buat ibu bapa sakit hati??
sanak saudara lain??
guru?? sudah minta berkat segala ilmu??
kawan-kawan?? mana tahu ada terlebih gurau atau terkurang memahami??
bekas kekasih?? sudah dimaafkan atau masih berdendam??
binatang peliharaan?? yang kadang-kadang tersepak tercubit teraniaya??
laman sosial pula??
facebook...blog...twitter??
tulisan kita??
baikkah??
atau membawa mudarat??
buat orang suka??
atau buat orang marah??
bersih??
atau penuh fitnah??
dan bermacam-macam perkara lagi yang tak terfikirkan..
jawab dalam hati..
dan rendahkan diri..
rendahkan dahi..
apungkan doa kepada Tuhan..
mohon maaf atas segala kesilapan..
sebenarnya hari-hari boleh muhasabah..
tapi mana tahu hari-hari lain kita sibuk..
dan cuma hari-hari tertentu kita duduk merenung..
maka ana mengajak kita semua merenung..
akan perlakuan sepanjang tahun..
moga tahun mendatang..kita lebih istiqamah..
dalam beramal dan melakukan kebaikan..
dan kepada semua followers juga pembaca..
maaf andai ada tulisan yang mengguris perasaan..
atau yang membawa mudarat..
moga kita semua tetap diberkati Allah.
inshaAllah...mudah-mudahan..
selamat tahun baru!! ^_^
“..don’t waste your time looking back at what you lost...move on...remember life is not meant to be traveled backwards..”

diri...tatkala Tuhan sedang memberikan kita peluang..maka mengapa kita mahu menoleh ke belakang?? 
(muhasabah)

Alhamdulillah....dah masuk mula menjejak ke usia 20 tahun..moga dperkuatkan hati dalam melangkah.....amin..




Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

Saturday, 22 December 2012

.::Dia masih sayang...::.

bismillahirrohmanorrohin...... Alhamdulillah!!! salam sayang sahabat fillah ana..senyum sikit!! ^_^ (olololo..tomey2..hi.hi).. daa empat bulan blog nie ditinggalkan sepi...habuk pom da mula menebal tinggi..Allohu Robbi..sukarnya untuk membuka layar disaat mood melayang pergi...hari ini fajarku diiringi dengan titisan-titisan mesra sang hujan yang menyapa...subhanallah..nyaman terasa jiwa..hati pom mula merasa tenang...

buka laptop > online > rindu > buka belog > baca entri2 lama > mood datang..
(Alhamdullillah........ ^^)


tidak tahu apa yang ingin dikongsikan..sekadar mengikut rentak hati yang mula kebas dengan bermacam rasa...empat bulan itu tidak lama..tapi pengisian dalam tempoh itu sangat bermakna..perkongsian ini sekadar menjamu sedikit sarapan pagi buat hati-hati kalian..ana bukan sasterawan yang mampu menulis berjela-jela puisi tarbiyah..bukan jua pakar cinta yang layak mengutarakan bait-bait bicara indah..tulisan ana tidak menarik..tidak juga cantik..tapi biarlah santapan ini mampu memberi makan buat hati kalian.. tidak banyak, sedikit pom cukuplah...
......................................................................................................................................................................................................................................................................................
Seorang LELAKI berjumpa dengan seorang ULAMA
sambil membawa anaknya yang baru dilahirkan..
Lelaki itu bertanya kepada ulama tersebut MENGENAI CARA MENDIDIK ANAK..

Berkata ulama tersebut,” Kamu terlewat! PROSES MENDIDIK anak BUKANLAH BERMULA daripada anak itu DILAHIRKAN, tetapi ia sebenarnya BERMULA daripada PROSES MEMILIH IBU YANG BERIMAN dan SOLEHAH untuk anak ini..”
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................

Allohu Robbi...termenung sejenak..bagaimana dengan diri ini?? bercita-cita ingin menjadi solehah..namun amalku seolah-olah menidakkannya....bagaimana pula kelak?? berimpikan ulama'-ulama' yang beriman..serikandi-serikandi yang indah akhlak dan pekerti...namun umminya??
diam..merenung titis-titis hujan...bakal ummi ini perlukan perubahan...yup, mesti!! 
tersentap seketika mendengar bait-bait ayat ini..

"..demi untuk zuriat yang bakal lahir, setiap pemuda dan pemudi wajib merancang dengan baik dalam mencari bakal ibu dan bapa kepada anak-anak...jika gagal, tidak mustahil anak-anak nanti menjadi rosak dan akhirnya menjadi derhaka kepada ibu dan ayah...jangan jadi seperti yang dikatakan oleh Sayyidina Umar, ''kamu telah menderhaka kepada anakmu, sebelum anakmu menderhaka kepada mu...''

Allah..Allah..Allah...tidak ingin menjadi ummi yang derhaka buat sang anak..apatah lagi sebelom menjadi zaujah...tidak ingin menjadi anak yang derhaka buat ibu ayah...ana kena berubah..yea, empat bulan ana tinggal kan dunia blog ini...dah lapan bulan juga ana mula kenal diri ana..mula merasai indahnya hidup bersyariat..indahnya hidup apabila kenal siapa DIA, sang pemilik hati.. sedikit demi sedikit ana cuba belajar.. belajar dari kehidupan orang..belajar dari usrah-usrah...belajar dari ujian yang datang..apatah lagi tarbiyyah-tarbiyyah secara formal atau tidak..syukur...Dia masih sayangkan ana...kuatkan hati ana....dan tanggal 8 september 2012....sekali lagi hidup ana mula berubah... moga keputusan yang diambil ini tak menyusahkan hidup sesiapa...ana berubah kerana Dia..ingin jadi lebih baik juga kerana Dia..bukan kerana mereka-mereka..tetapi kerana terlalu rindukan peluk kasih Dia...ingin jadi anak yang solehah...zaujah penyejuk mata sang zauj...mahu jadi ummi yang baik buat sang bidadari dan ulama'-ulama'... 

alhamdulillah....kini, ana seorang niqabis..

ini adalah perubahan kedua ana...alhamdulillah Allah masih kuatkan hati dan diri ana...teringat perubahan pertama setahun yang lalu...ana mula beristiqomah mengenakan tudung labuh iaitu apabila pertama kali menjejakkan kaki ke matrikulasi...dan 4bulan yang lalu..ana cuba beranikan diri memakai niqab apabila mula menjejakkan kaki dibumi yang bernama UNIVERSITI...subhanallah..ujian itu datang tanpa henti...bukan mengalah..tapi ana cuba untuk gagah..yakin Dia ada disisi..tapi kadang-kadang longlai terasa kaki ini..di hadapan makhluk, ana mampu berlagak kuat..tapi, bila berkeseorangan..air mata sentiasa berjurai..menemani hati yang sedang terluka mungkin...

perubahan ini bukan semua orang suka....dan tidak dinafikan, tak semua orang percaya kita mampu kuat...mampu beristiqomah dengan apa yang kita pilih...''awak, tak panas ke pakai macam nie??'' ''awak..macamana yea awak makan??mesti susahkan...'' ''awak..mesti awak lawakan..sebab tu awak tutup muka awak...''.. ''awak...bla..bla..blaa....''.. ana hanya mampu tersenyum..sungguh, banyak persoalan yang meniti dibibir sang pemerhati...kadang-kadang terasa dihargai..tapi sometime, rasa diri seolah-olah dipermain...sedih... lalu..ana cuba pujuk diri...perubahan ini kerana Allah bukan?? kenapa mesti lemah??kenapa perlu mengalah?? 

bagaimana nak jadi ummi buat anak-anak kelak..kalau ujian kecil nie pom dah nak nangis..dushh... terkena sebijik..hrmm.. dan sometime, terkilan jugak..apabila ada yang tak mengerti perasaan kita..dan akhirnya, terluah jugak di muka buku...

Allah...berikan aku kesabaran yang tinggi untuk menempuh jalan menuju syurgaMu..aku mengerti bukan mudah untuk menjadi yang terbaik..maka kuatkan iman ini Ya Rabb...amin.

ana mengerti..ujian itu pelukan sayang Allah...kerna itu ana kena kuat..Allah nak uji keikhlasan hati ini mencintaiNya..terima kasih buat yang selalu disisi..yang memberi kata-kata semangat untuk terus kuat... dan alhamdulillah..hari ini ana mampu kuat lagi..dengan sebuah senyuman..ana mampu berdiri gagah...yup, Allah takkan uji hambanya kalau Dia tahu hambanya itu tak mampu nak pikul ujian itu... subhanallah betapa besarkan kasih Dia..mencintai hamba dengan memberi ujian...ujian untuk dekatkan lagi diri ini dengan Dia...
hrmm..tak terucap rasa syukur ini.....terima kasih Tuhan...

ana mula mengatur langkah lagi...namun satu langkahan yang penuh ''hati-hati''..agar tak terpijak duri-duri tajam dijalanan..agar kaki ini tidak lagi terluka..masalah dan ujian itu selalu ada...malah tak pernah berhenti..ana cuba pegang pada prinsip, ''hidup tanpa masalah ibarat belajar tanpa ada peperiksaan...''.. kita hanya hidup sambil lewa..tiada arah tuju kan??.. bila diuji..baru kita sedar jalan yang kita lalui ini betul atau salah...indahnya perancangan Allah..

ana inginkan title solehah!! yup, solehah......bukan mudah kan..tapi inilah jalannya..berubah menjadi lebih baik... nak anak soleh...kena mula sekarang right?? ^_^ senyum je bila sebut anak....sabar.. lambat lagi diriku sayang..perbaiki diri dahulu...doakan agar Allah sentiasa kuatkan diri..kuatkan iman..kuatkan hati...jangan mudah sentap...nak jadi si solehah bukan mudah..kena lalui jalan yang susah dulu..andai tak mampu bertahan, menangislah...agar tangisan itu bisa membuat hatimu kuat kembali..
diriku..ingatlah... ''seorang mukmin itu tidak sepatutnya bersedih terlalu lama..kerana dia ada Allah disisinya..dan kesedihan bukanlah cara hamba Allah mengabdikan diri kepadaNya..''
teruskan melangkah..pandang kehadapan..senyum..wanita solehah itu dambaan kamu bukan??ikhlaskan niat keran Dia...bersusahlah dahulu..syurga menantimu sayang...

senyum!!

#contengan perjalanan....sedikit melalut...tak mampu melontarkan bahasa indah..hanya yang reti mengerti.... Allah yang maha Kuat sedang melatih diri untuk jadi kuat....^_^







Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

.::diriku...I Love You!!.. ::.


Bismillahirrohmanirrohim...
untuk sekeping hati yang lara, aku tidak punya penawar...sementelah hati ku pun sedang luka...mungkin masih parah...

kita masih sedang berusaha melupakan segala kesedihan...segala keperitan itu umpama belati yang menusuk hati...pedih...tiada siapa yang mahu belati itu kekal membikin luka tambah parah...kita mahu belati itu dicabut dan hati itu segera diubati...tapi luka tidak akan sembuh sekelip mata bukan???

berhenti berusaha mencuba sedaya upaya...mulalah menerima...terima lah luka itu sebagai antibiotik untuk menjadikan hati kita imun pada serangan-serangan seterusnya...

mengapa Tuhan memberi luka??mengapa aku tidak melihat hikmah??

berhenti lah bertanya kenapa dan mengapa..dan mula lah menerima segalanya sebagai takdir...takdir yang telah tersurat dari luh mahfuz..takdir yang tidak akan Tuhan biarkan kau jalaninya sendiri..

luka memang sakit...sampai bila pun luka di hati itu akan sakit...tapi alah bisa akan tegal biasa bukan??pengalaman itu guru terbaik dan Allah tidak akan membebani kita melebihi kemampuan..tiada satupun yang terjadi pada kita tanpa pengetahuan Tuhan...yakinlah pada Tuhan..yakin dan percayalah...cuma itu ku mohon..

maafkan diri sendiri yang telah membiarkan hati dilukai..mula lah mengasihani diri sendiri..

perlahan-lahan, usaplah kepala sendiri...
“kesian kau..kesian hati kau sakit..kesian otak kau penat...mulai hari ni aku akan jaga kau...supaya hati kau tak sakit lagi..dan otak kau tak penat lagi...aku sayang kau, diri sendiri...”
^___^

# Allohu Robbi..sudah empat bulan lupa syerah tinggalkn dunia blog..hrmmm... sejak 4bulan tue jugak mood menulis dah hilang...entah kenapa.... sakitkah?? hehe



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”