CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, 12 July 2012

.::Sepi itu Indah::.








Bismillahirrohmanirrohim....Alhamdulillah, pena masih lagi dapat ditarikan setelah agak lama menunggu ketibaan YB ''MOOD'' nie sampai..hi. setelah beberapa hari membiarkan halaman maya ini kosong tanpa sebarang contengan..perasaan rindu untuk membiarkan jemari agar terus menari di titian keyboard nie menerjah kembali....agak ketinggalan daripada sahabat-sahabat yang lain yang sangat bersemangat meng'update' blog..takpe laa kan..tahniah buat sahabat yang sentiasa aktif berkongsi segalanya dihalaman terindah mereka...hari ini tiada apa-apa yang ingin ku kongsikan..sekadar menconteng kisah hati dikala sepi membelenggui diri..biarlah tak difahami oleh semua orang, asalkan Allah mengetahui setiap bait-bait bicara sepi ini...betapa nikmat ini begitu berharga buat diri..terima kasih ya Rabb...



Adakah kau tahu, pasti ku merindu, 
Gelak tawa mesra mu itu, Kami terhibur selalu..

Terpisah akhirnya, kasih kita bersama, 

Tak mungkin kau ku lupakan, saat kita mesra bersama 


Selamat tinggal kawan ku Moga kita kan bertemu 

Walaupun , kau jauh, kami ingat kamu selalu 


Telefon lah diriku, SMS, MMS , YM setiap waktu Ku rindu suara mu... 

Selamat tinggal wahai kawan ku!!



aikk....baru introduction daa sedih-sedih....apa pasal nie syahirah?? ^^..dalam sedar tak sedar dah lebih dua bulan rupanya diri ini menjadi penganggur terhormat..dan dalam dua bulan nie jugak lah aku terpisah dengan sahabat-sahabat matrik..walaupom tak sampai setahun bersama..ukhwah dan kenangan yang tercipta ini seolah-olah begitu kejap berada dalam dakapan memori..aduhai rindunya mereka...

dalam sepi ini..diri terkenang saat pertama kali kereta estima yang dinaiki ku meluncur laju memasuki pintu gerbang  KMP...

dan...pertama kali jua kaki ini memijak laman matrik nie...

perasaan gembira dan sedih bercampur baur..gembira kerana aku bisa mendaki selangkah lagi meneruskan pengajianku...bukan tidak mendapat tawaran universiti dan tawaran lain...namun atas kekecewaan tidak mendapatkan apa yang diimpikan selama ini..ku cuba meminta pada Yang Hak, tunjukkan tempat yang terbaik untukku meneruskan pengajianku...dan hatiku kuat mengatakan tempat ini yang terbaik....dan tanggal 23 mei 2011...aku secara rasminya menjadi warga KMP..alhamdulillah...kekecewaan yang lalu ku tinggalkan ditepi..berhentilah bersedih duhai diri...ku pegang erat akan secebis kata-kata... ''orang mukmin nie dia sentiasa positif...sebab dia percaya pada Allah..bila Allah bagi anugerah, dia bersyukur...sebab dia tau itu Allah yang bagi....bila Allah bagi ujian, dia bersabar..sebab dia tau..itu pom Allah yang bagi...maka anugerah tak kan dapat menghancurkannya dengan riak dan takabbur...dan ujian tak dapat merosakannya dengan lemah dan putus asa..mungkin Allah rancang benda yang lebih baik lagi untuk kita.....'' yup...mungkin rezeki aku disitu...ku cuba memesan pada diri..usah menoleh ke masa lalu yang kelam..pandanglah ke depan.. percaya pada diri....dan yakin Allah telah meletakkan aku ditempat yang terbaik...syukur kerna keluarga, teman dan murobbiku sentiasa melontarkan kata-kata semangat saat luka semalam berdarah lagi...
aku sedih kerana akan meninggalkan ma dan abah sekali lagi..dalam keadaan abah yang tak sihat..dia merelakan aku pergi..terlihat ada mutiara jernih ditubir matanya..5 bulan berehat kat rumah bersama abah dan ma setelah habis SPM dulu..akhirnya hari tue aku akan tinggalkan mereka...berat kaki ini melangkah...bersabarlah..mujahidahkan kena kuat..hi..

dan....aku seolah-olah menjadi orang 'baru'
yup..disini ku cuba kuatkan diri supaya istiqomah dengan caraku..semoga Allah tak memesongkan hatiku dari landasanNya..hari first di KMP nie bermakna hari nie lah kali pertama abg sulongku melihat aku bertudung labuh....senyumannya menenangkan hatiku...dan pesannya sebelum melangkah pulang ke terengganu.. ''tie, abg long xmo tengok kau berubah dr penampilan kau hari nie...kalau tengok kau pakai seluar jeans ke apa nanti siap kau....'' pesanan yang tegas!! yup aku sangat menghargainya...

minggu orientasi juga dikira ujian buatku..ujian kecil namanya..baru pasang niat...Allah dah nak uji ikhlas tak niat tue...hihi.. aku terpaksa memakai tudung rasmi kolej..aduss..hatiku berbelah bagi..tudung singkat?? misi memburu istiqomah...??akhirnya aku gabung kedua-duanya..tudung labuh itu ku pakai didalam..dan tudung singkat nie aku pakai diluar..kali pertama tengok kat cermin...aduhai..tergelak sendiri... tak pe..takkan sesekali ku tundukkan nafsu..memang malu..namun misi ke'istiqomah'an itu lebih penting... ^^ 
yup..aku bahagia dengan caraku...alhamdulillah..

di sini jua ku jumpa teman-teman....perbagai karenah yang kutemui..
dan saat ini..karenah mereka itulah yang paling dirindui...
teman sebilik...subhanallah...teramat rindu...
gelak tawa yang kadang-kadang menikam kalbu itu membuatkan rindu pada mereka kian membara..walau tak bisa menatap wajah...photo-photo yang dirakam bersama menjadi wasilah pemujuk hati....aduhai...

kenangan bersama kalian tidak ternilai harganya...walau seketika cuma..tangis tawa kita tak kan pernah luput ditinggal masa..akan ku pastikan ia tersimpan rapi disudut memori..ukhwahnya yang terbina kerana Dia..semoga kekal selamanya...

dan.....classmates..
senyum...^_^



..perempuan je classmates??..
ampun yea sahabat-sahabat lelaki @ mantan classmatesku... tiada ruang untukmu dihalaman belogku ini...(aduhai..kejamnya kan...hihi..)
bukan membenci..tapi inilah diriku yang kalian perlu tahu...ku cuba menjaga sebaiknya..memang tak munasabah tapi ku memiliki hak keatasnya bukan?? bukan ego tapi aku punyai alasanku sendiri..bukan jua tidak rindu akan karenah kalian..tapi terlalu merindu..kerna kalian adalah kupu-kupu yang menghiasi perjalananku disini..namun sahabat-sahabat perempuan yang lebih diutama bagiku..^_^ jangan merajuk naaa...let's smile... (alahai..comel pom..)

dan....kenalan masjidku...
masjid ini yang menyatukan kita...tanpa disangka kau dan aku menjadi sahabat rapat... alhamdulillah Allah menemukan aku dengan dirimu...sahabat yang menjadi penasihat dikala resah..dan teman ketawa dikala gembira...segalanya terakam indah disini..

aisyah hakimah...
jalanan itu kita lalui bersama..terima kasih sahabat..

tasbih indah itu akan kusimpan selamanya..insyaAllah...
sahabat...ku doakan yang terbaik untukmu..
jaga diri..jaga pandangan..jaga pergaulan..jaga iman...
jaga hubungan kita dengan Allah..pasti Allah akan menjaga kita....

dan dikala sepi ini.....merekalah yang dirindui..
memori lalu kian menerjah di laman hati..seolah-olah semalam baru kita mengucapkan assalamualaikum tanda perkenalan..rupa-rupanya sudah dua bulan lebih kita melontarkan kalimah maassalamah tanda perpisahan..aduhai begitu cepat masa berlalu....

sayonara KMP....
.........................................................................................................................................................................................................
dan sepi itu
membawa rindu ini lebih kemuncak pada cinta Ilahi..

Aku perlu kembali..
Demi meneruskan perjuangan yang belum selesai ini..
Walaupun perdu atmaku ini bersarang seribu kedukaan..
Yang mungkin akan menjadi penghalang perjuangan ku kali ini..


Aku perlu bermujahadah lagi..

Walau jalan mujahadah itu bisa mengundang derita..

Tapi kerana derita itulah aku akan kuat..

Mengharungi mehnah perjuangan..

Demi amanah suci ini..

Kau perlu kembali duhai diri..

Demi cita-cita yang melangit tinggi..

Kau perlu bermujahadah lagi..
Yakinlah..
Engkau tidak pernah keseorangan..
Dalam mengutip butiran-butiran ilmu..
Kerana ALLAH sentiasa bersamamu disepanjang perjuangan ini..


perjalanan itu ku redah lagi.....pendidikan pondok pula ku cuba terjahi..walaupom bersendiri...misi keistiqomahan itu takkan pernah berhenti..dan aku perlu memperbaiki diri...
sebulan lebih ku mengambil masa untuk beruzlah..meninggalkan segala keselesaan dunia buat sementara..mendiamkan diri..tinggalkan belog..tinggalkan fb..hatta handphone sekalipun..yup aku kembali dengan misiku... seorang daie adakalanya perlu beruzlah kerana dia perlu sedar dalam masa dia mengajak manusia melakukan kebaikan dan meninggalkan kemaksiatan dirinya tidak sedar sebenarnya hatinya sedang terluka...Allahu Rabbi...hakikatnya ''betapa ramai manusia yang mengajak manusia lain kembali kepada ALLAH namun dia sendiri 'lari' dariNYA''..nauzubillah...dan akulah sebahagian daripadanya...Allah....

sungguh..masa yang singkat itu tidak cukup untukku mentarbiyyahkan diri..belum cukup untukku membentuk diri yang sudah sekian lama berada dalam kesenangan..namun syukur pada Ilahi..waktu muda ini, masih diberi kesempatan untukku mengenal Rabbul Izati....untuk kenal sahabat-sahabat yang cintakan ukhrawi...cintakan tarbiyyah..dan saat ini.....rindu pada mereka lebih besar ertinya lagi...

rindu untuk me'nadoh' kitab...

subhanallah....benarlah sepi ini terlalu indah....

Dalam sepi..banyak perkara ditemui..
ada jiwa yang merintih..dan berkeluh kesah
mengenang pahit manis kehidupan..
Sepi buat kita mengelamun
terkenang masa silam yang indah..
ada derai air mata..ada senyum dan tawa
mereka berkata..sepi itu indah
namun hati ku berbisik..sepi itu adalah kerinduan
ada pilu yang mendera..ada lara yang menyaluti jiwa..
kerana dalam sepi..rindu kian membara
bergelodak didanau kalbu
mengalir butiran jernih yang memilu..
lalu rebah dimuara sendu...kerana sepi itu adalah rindu
rindu dakapan Rabbul Izati..


..with deepest love..
imtisal nur alya



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

0 comments:

Post a Comment