CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, 31 December 2012

.::muhasabah akhir tahun::.

bismillahirrahmanirrahim..
hari terakhir di tahun 2012.


mari kita rewind balik segala perbuatan sepanjang tahun.

mula dari januari sampai la hari ni.
macam mana solat kita??
amalan wajib kita??
amalan sunat kita??
berapa yang kita peruntukkan sehari untuk zikir??
untuk selawat??
dalam seminggu berapa kali kita bangun solat malam??
qiyamullail??
puasa?? adakah sekadar bulan ramadhan?? puasa sunat bagaimana??
sedekah?? adakah tiap jumaat saja??
al-Quran?? sehari sehelai?? sehelai seminggu?? atau sehelai sebulan??
ada baca hadis?? dengar orang baca hadis?? (..ustaz kata 3 hari tak dengar hadis, hati bisa keras..)
berapa banyak kuliah agama kita ikut?? ceramah agama mana kita duduk sekali??
sejauh mana prihatin kita kepada saudara seislam?? adakah boikot kita bermusim atau berterusan??
hubungan sesama manusia pula bagaimana??
ada buat ibu bapa sakit hati??
sanak saudara lain??
guru?? sudah minta berkat segala ilmu??
kawan-kawan?? mana tahu ada terlebih gurau atau terkurang memahami??
bekas kekasih?? sudah dimaafkan atau masih berdendam??
binatang peliharaan?? yang kadang-kadang tersepak tercubit teraniaya??
laman sosial pula??
facebook...blog...twitter??
tulisan kita??
baikkah??
atau membawa mudarat??
buat orang suka??
atau buat orang marah??
bersih??
atau penuh fitnah??
dan bermacam-macam perkara lagi yang tak terfikirkan..
jawab dalam hati..
dan rendahkan diri..
rendahkan dahi..
apungkan doa kepada Tuhan..
mohon maaf atas segala kesilapan..
sebenarnya hari-hari boleh muhasabah..
tapi mana tahu hari-hari lain kita sibuk..
dan cuma hari-hari tertentu kita duduk merenung..
maka ana mengajak kita semua merenung..
akan perlakuan sepanjang tahun..
moga tahun mendatang..kita lebih istiqamah..
dalam beramal dan melakukan kebaikan..
dan kepada semua followers juga pembaca..
maaf andai ada tulisan yang mengguris perasaan..
atau yang membawa mudarat..
moga kita semua tetap diberkati Allah.
inshaAllah...mudah-mudahan..
selamat tahun baru!! ^_^
“..don’t waste your time looking back at what you lost...move on...remember life is not meant to be traveled backwards..”

diri...tatkala Tuhan sedang memberikan kita peluang..maka mengapa kita mahu menoleh ke belakang?? 
(muhasabah)

Alhamdulillah....dah masuk mula menjejak ke usia 20 tahun..moga dperkuatkan hati dalam melangkah.....amin..




Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

Saturday, 22 December 2012

.::Dia masih sayang...::.

bismillahirrohmanorrohin...... Alhamdulillah!!! salam sayang sahabat fillah ana..senyum sikit!! ^_^ (olololo..tomey2..hi.hi).. daa empat bulan blog nie ditinggalkan sepi...habuk pom da mula menebal tinggi..Allohu Robbi..sukarnya untuk membuka layar disaat mood melayang pergi...hari ini fajarku diiringi dengan titisan-titisan mesra sang hujan yang menyapa...subhanallah..nyaman terasa jiwa..hati pom mula merasa tenang...

buka laptop > online > rindu > buka belog > baca entri2 lama > mood datang..
(Alhamdullillah........ ^^)


tidak tahu apa yang ingin dikongsikan..sekadar mengikut rentak hati yang mula kebas dengan bermacam rasa...empat bulan itu tidak lama..tapi pengisian dalam tempoh itu sangat bermakna..perkongsian ini sekadar menjamu sedikit sarapan pagi buat hati-hati kalian..ana bukan sasterawan yang mampu menulis berjela-jela puisi tarbiyah..bukan jua pakar cinta yang layak mengutarakan bait-bait bicara indah..tulisan ana tidak menarik..tidak juga cantik..tapi biarlah santapan ini mampu memberi makan buat hati kalian.. tidak banyak, sedikit pom cukuplah...
......................................................................................................................................................................................................................................................................................
Seorang LELAKI berjumpa dengan seorang ULAMA
sambil membawa anaknya yang baru dilahirkan..
Lelaki itu bertanya kepada ulama tersebut MENGENAI CARA MENDIDIK ANAK..

Berkata ulama tersebut,” Kamu terlewat! PROSES MENDIDIK anak BUKANLAH BERMULA daripada anak itu DILAHIRKAN, tetapi ia sebenarnya BERMULA daripada PROSES MEMILIH IBU YANG BERIMAN dan SOLEHAH untuk anak ini..”
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................

Allohu Robbi...termenung sejenak..bagaimana dengan diri ini?? bercita-cita ingin menjadi solehah..namun amalku seolah-olah menidakkannya....bagaimana pula kelak?? berimpikan ulama'-ulama' yang beriman..serikandi-serikandi yang indah akhlak dan pekerti...namun umminya??
diam..merenung titis-titis hujan...bakal ummi ini perlukan perubahan...yup, mesti!! 
tersentap seketika mendengar bait-bait ayat ini..

"..demi untuk zuriat yang bakal lahir, setiap pemuda dan pemudi wajib merancang dengan baik dalam mencari bakal ibu dan bapa kepada anak-anak...jika gagal, tidak mustahil anak-anak nanti menjadi rosak dan akhirnya menjadi derhaka kepada ibu dan ayah...jangan jadi seperti yang dikatakan oleh Sayyidina Umar, ''kamu telah menderhaka kepada anakmu, sebelum anakmu menderhaka kepada mu...''

Allah..Allah..Allah...tidak ingin menjadi ummi yang derhaka buat sang anak..apatah lagi sebelom menjadi zaujah...tidak ingin menjadi anak yang derhaka buat ibu ayah...ana kena berubah..yea, empat bulan ana tinggal kan dunia blog ini...dah lapan bulan juga ana mula kenal diri ana..mula merasai indahnya hidup bersyariat..indahnya hidup apabila kenal siapa DIA, sang pemilik hati.. sedikit demi sedikit ana cuba belajar.. belajar dari kehidupan orang..belajar dari usrah-usrah...belajar dari ujian yang datang..apatah lagi tarbiyyah-tarbiyyah secara formal atau tidak..syukur...Dia masih sayangkan ana...kuatkan hati ana....dan tanggal 8 september 2012....sekali lagi hidup ana mula berubah... moga keputusan yang diambil ini tak menyusahkan hidup sesiapa...ana berubah kerana Dia..ingin jadi lebih baik juga kerana Dia..bukan kerana mereka-mereka..tetapi kerana terlalu rindukan peluk kasih Dia...ingin jadi anak yang solehah...zaujah penyejuk mata sang zauj...mahu jadi ummi yang baik buat sang bidadari dan ulama'-ulama'... 

alhamdulillah....kini, ana seorang niqabis..

ini adalah perubahan kedua ana...alhamdulillah Allah masih kuatkan hati dan diri ana...teringat perubahan pertama setahun yang lalu...ana mula beristiqomah mengenakan tudung labuh iaitu apabila pertama kali menjejakkan kaki ke matrikulasi...dan 4bulan yang lalu..ana cuba beranikan diri memakai niqab apabila mula menjejakkan kaki dibumi yang bernama UNIVERSITI...subhanallah..ujian itu datang tanpa henti...bukan mengalah..tapi ana cuba untuk gagah..yakin Dia ada disisi..tapi kadang-kadang longlai terasa kaki ini..di hadapan makhluk, ana mampu berlagak kuat..tapi, bila berkeseorangan..air mata sentiasa berjurai..menemani hati yang sedang terluka mungkin...

perubahan ini bukan semua orang suka....dan tidak dinafikan, tak semua orang percaya kita mampu kuat...mampu beristiqomah dengan apa yang kita pilih...''awak, tak panas ke pakai macam nie??'' ''awak..macamana yea awak makan??mesti susahkan...'' ''awak..mesti awak lawakan..sebab tu awak tutup muka awak...''.. ''awak...bla..bla..blaa....''.. ana hanya mampu tersenyum..sungguh, banyak persoalan yang meniti dibibir sang pemerhati...kadang-kadang terasa dihargai..tapi sometime, rasa diri seolah-olah dipermain...sedih... lalu..ana cuba pujuk diri...perubahan ini kerana Allah bukan?? kenapa mesti lemah??kenapa perlu mengalah?? 

bagaimana nak jadi ummi buat anak-anak kelak..kalau ujian kecil nie pom dah nak nangis..dushh... terkena sebijik..hrmm.. dan sometime, terkilan jugak..apabila ada yang tak mengerti perasaan kita..dan akhirnya, terluah jugak di muka buku...

Allah...berikan aku kesabaran yang tinggi untuk menempuh jalan menuju syurgaMu..aku mengerti bukan mudah untuk menjadi yang terbaik..maka kuatkan iman ini Ya Rabb...amin.

ana mengerti..ujian itu pelukan sayang Allah...kerna itu ana kena kuat..Allah nak uji keikhlasan hati ini mencintaiNya..terima kasih buat yang selalu disisi..yang memberi kata-kata semangat untuk terus kuat... dan alhamdulillah..hari ini ana mampu kuat lagi..dengan sebuah senyuman..ana mampu berdiri gagah...yup, Allah takkan uji hambanya kalau Dia tahu hambanya itu tak mampu nak pikul ujian itu... subhanallah betapa besarkan kasih Dia..mencintai hamba dengan memberi ujian...ujian untuk dekatkan lagi diri ini dengan Dia...
hrmm..tak terucap rasa syukur ini.....terima kasih Tuhan...

ana mula mengatur langkah lagi...namun satu langkahan yang penuh ''hati-hati''..agar tak terpijak duri-duri tajam dijalanan..agar kaki ini tidak lagi terluka..masalah dan ujian itu selalu ada...malah tak pernah berhenti..ana cuba pegang pada prinsip, ''hidup tanpa masalah ibarat belajar tanpa ada peperiksaan...''.. kita hanya hidup sambil lewa..tiada arah tuju kan??.. bila diuji..baru kita sedar jalan yang kita lalui ini betul atau salah...indahnya perancangan Allah..

ana inginkan title solehah!! yup, solehah......bukan mudah kan..tapi inilah jalannya..berubah menjadi lebih baik... nak anak soleh...kena mula sekarang right?? ^_^ senyum je bila sebut anak....sabar.. lambat lagi diriku sayang..perbaiki diri dahulu...doakan agar Allah sentiasa kuatkan diri..kuatkan iman..kuatkan hati...jangan mudah sentap...nak jadi si solehah bukan mudah..kena lalui jalan yang susah dulu..andai tak mampu bertahan, menangislah...agar tangisan itu bisa membuat hatimu kuat kembali..
diriku..ingatlah... ''seorang mukmin itu tidak sepatutnya bersedih terlalu lama..kerana dia ada Allah disisinya..dan kesedihan bukanlah cara hamba Allah mengabdikan diri kepadaNya..''
teruskan melangkah..pandang kehadapan..senyum..wanita solehah itu dambaan kamu bukan??ikhlaskan niat keran Dia...bersusahlah dahulu..syurga menantimu sayang...

senyum!!

#contengan perjalanan....sedikit melalut...tak mampu melontarkan bahasa indah..hanya yang reti mengerti.... Allah yang maha Kuat sedang melatih diri untuk jadi kuat....^_^







Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

.::diriku...I Love You!!.. ::.


Bismillahirrohmanirrohim...
untuk sekeping hati yang lara, aku tidak punya penawar...sementelah hati ku pun sedang luka...mungkin masih parah...

kita masih sedang berusaha melupakan segala kesedihan...segala keperitan itu umpama belati yang menusuk hati...pedih...tiada siapa yang mahu belati itu kekal membikin luka tambah parah...kita mahu belati itu dicabut dan hati itu segera diubati...tapi luka tidak akan sembuh sekelip mata bukan???

berhenti berusaha mencuba sedaya upaya...mulalah menerima...terima lah luka itu sebagai antibiotik untuk menjadikan hati kita imun pada serangan-serangan seterusnya...

mengapa Tuhan memberi luka??mengapa aku tidak melihat hikmah??

berhenti lah bertanya kenapa dan mengapa..dan mula lah menerima segalanya sebagai takdir...takdir yang telah tersurat dari luh mahfuz..takdir yang tidak akan Tuhan biarkan kau jalaninya sendiri..

luka memang sakit...sampai bila pun luka di hati itu akan sakit...tapi alah bisa akan tegal biasa bukan??pengalaman itu guru terbaik dan Allah tidak akan membebani kita melebihi kemampuan..tiada satupun yang terjadi pada kita tanpa pengetahuan Tuhan...yakinlah pada Tuhan..yakin dan percayalah...cuma itu ku mohon..

maafkan diri sendiri yang telah membiarkan hati dilukai..mula lah mengasihani diri sendiri..

perlahan-lahan, usaplah kepala sendiri...
“kesian kau..kesian hati kau sakit..kesian otak kau penat...mulai hari ni aku akan jaga kau...supaya hati kau tak sakit lagi..dan otak kau tak penat lagi...aku sayang kau, diri sendiri...”
^___^

# Allohu Robbi..sudah empat bulan lupa syerah tinggalkn dunia blog..hrmmm... sejak 4bulan tue jugak mood menulis dah hilang...entah kenapa.... sakitkah?? hehe



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

Wednesday, 22 August 2012

::.Aku Cuma An-Nisa.::

Ya Allah..
Jadikan aku tabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tak berubah
Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah..
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan aku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersihkan cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah aku sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hatiku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumaiyah
Tukang sisir yang beriman
dan Keluarga Yasir yang bertakwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabarku seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia..
Entah mana hilangnya Iman di dada..

Ya Rahman..
Kuatkan Imanku seperti Masyitah
Terjun penuh yakin bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan aku seperti sumaiyah
Biar tombak menusuk jasad..
Iman sedikit pun takkan rapuh..

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar Iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan ke Rasulullah pada hari uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah..

Ya Allah..
Tarbiyyahkan aku pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga Iman
Mampukah aku menatap cinta itu?
Sedangkan rupa yang menjadi pilihan
Ketulusan Iman diketepikan
Ya Allah..
Ilhamkan aku pada cinta sepertinya..

Ya Allah…
Jadikan aku sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku Nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan Sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah..

Ya Allah..
Mampukah aku contohi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan Imanku sepertinya..Ya Rahim..

Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati di Jalan ALLAH
Dia meratap tangis..
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiganya dan keempat jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang dihantar untuk berjihad
Ya Allah..
Mampukah aku menjadi ibu yang berjihad?
Sedang anak tak tutup aurat pun masih tak terjawab
Sedang anak tinggal solat pun buat tak kisah
Berikan aku kekuatan sepertinya..
Agar bersedia pada akhirat..

Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah..
Diriku bukan setabah Ummu Khadijah
Bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumaiyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan tidak seteguh Aisya Humaira
Kerana diri cuma An-Nisaa akhir zaman
Dimana Aurat semakin dibuka terdedah
Dimana syahadah hanya pada nama
Dimana Dunia yang terus dipuja
Dimana nafsu fana menjadi santapan utama
Dimana batas sentiasa dileraikan
Dimana ukhwah sentiasa dipinggirkan

Wahai Kaum Hawa
Kita cuma An-Nisaa
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para Mujahidah
Namun Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada Syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
kerana padanya ada Pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!

Sesungguhnya Hawa tercipta dari Tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana Indah
dan Indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya Syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami ke arah syurga..
Bicara dari An-Nisaa yang hina..
Makbulkan doaku..

Amin Ya Rabbal A'lamin...

with deepest love;


Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

Thursday, 12 July 2012

.::Sepi itu Indah::.








Bismillahirrohmanirrohim....Alhamdulillah, pena masih lagi dapat ditarikan setelah agak lama menunggu ketibaan YB ''MOOD'' nie sampai..hi. setelah beberapa hari membiarkan halaman maya ini kosong tanpa sebarang contengan..perasaan rindu untuk membiarkan jemari agar terus menari di titian keyboard nie menerjah kembali....agak ketinggalan daripada sahabat-sahabat yang lain yang sangat bersemangat meng'update' blog..takpe laa kan..tahniah buat sahabat yang sentiasa aktif berkongsi segalanya dihalaman terindah mereka...hari ini tiada apa-apa yang ingin ku kongsikan..sekadar menconteng kisah hati dikala sepi membelenggui diri..biarlah tak difahami oleh semua orang, asalkan Allah mengetahui setiap bait-bait bicara sepi ini...betapa nikmat ini begitu berharga buat diri..terima kasih ya Rabb...



Adakah kau tahu, pasti ku merindu, 
Gelak tawa mesra mu itu, Kami terhibur selalu..

Terpisah akhirnya, kasih kita bersama, 

Tak mungkin kau ku lupakan, saat kita mesra bersama 


Selamat tinggal kawan ku Moga kita kan bertemu 

Walaupun , kau jauh, kami ingat kamu selalu 


Telefon lah diriku, SMS, MMS , YM setiap waktu Ku rindu suara mu... 

Selamat tinggal wahai kawan ku!!



aikk....baru introduction daa sedih-sedih....apa pasal nie syahirah?? ^^..dalam sedar tak sedar dah lebih dua bulan rupanya diri ini menjadi penganggur terhormat..dan dalam dua bulan nie jugak lah aku terpisah dengan sahabat-sahabat matrik..walaupom tak sampai setahun bersama..ukhwah dan kenangan yang tercipta ini seolah-olah begitu kejap berada dalam dakapan memori..aduhai rindunya mereka...

dalam sepi ini..diri terkenang saat pertama kali kereta estima yang dinaiki ku meluncur laju memasuki pintu gerbang  KMP...

dan...pertama kali jua kaki ini memijak laman matrik nie...

perasaan gembira dan sedih bercampur baur..gembira kerana aku bisa mendaki selangkah lagi meneruskan pengajianku...bukan tidak mendapat tawaran universiti dan tawaran lain...namun atas kekecewaan tidak mendapatkan apa yang diimpikan selama ini..ku cuba meminta pada Yang Hak, tunjukkan tempat yang terbaik untukku meneruskan pengajianku...dan hatiku kuat mengatakan tempat ini yang terbaik....dan tanggal 23 mei 2011...aku secara rasminya menjadi warga KMP..alhamdulillah...kekecewaan yang lalu ku tinggalkan ditepi..berhentilah bersedih duhai diri...ku pegang erat akan secebis kata-kata... ''orang mukmin nie dia sentiasa positif...sebab dia percaya pada Allah..bila Allah bagi anugerah, dia bersyukur...sebab dia tau itu Allah yang bagi....bila Allah bagi ujian, dia bersabar..sebab dia tau..itu pom Allah yang bagi...maka anugerah tak kan dapat menghancurkannya dengan riak dan takabbur...dan ujian tak dapat merosakannya dengan lemah dan putus asa..mungkin Allah rancang benda yang lebih baik lagi untuk kita.....'' yup...mungkin rezeki aku disitu...ku cuba memesan pada diri..usah menoleh ke masa lalu yang kelam..pandanglah ke depan.. percaya pada diri....dan yakin Allah telah meletakkan aku ditempat yang terbaik...syukur kerna keluarga, teman dan murobbiku sentiasa melontarkan kata-kata semangat saat luka semalam berdarah lagi...
aku sedih kerana akan meninggalkan ma dan abah sekali lagi..dalam keadaan abah yang tak sihat..dia merelakan aku pergi..terlihat ada mutiara jernih ditubir matanya..5 bulan berehat kat rumah bersama abah dan ma setelah habis SPM dulu..akhirnya hari tue aku akan tinggalkan mereka...berat kaki ini melangkah...bersabarlah..mujahidahkan kena kuat..hi..

dan....aku seolah-olah menjadi orang 'baru'
yup..disini ku cuba kuatkan diri supaya istiqomah dengan caraku..semoga Allah tak memesongkan hatiku dari landasanNya..hari first di KMP nie bermakna hari nie lah kali pertama abg sulongku melihat aku bertudung labuh....senyumannya menenangkan hatiku...dan pesannya sebelum melangkah pulang ke terengganu.. ''tie, abg long xmo tengok kau berubah dr penampilan kau hari nie...kalau tengok kau pakai seluar jeans ke apa nanti siap kau....'' pesanan yang tegas!! yup aku sangat menghargainya...

minggu orientasi juga dikira ujian buatku..ujian kecil namanya..baru pasang niat...Allah dah nak uji ikhlas tak niat tue...hihi.. aku terpaksa memakai tudung rasmi kolej..aduss..hatiku berbelah bagi..tudung singkat?? misi memburu istiqomah...??akhirnya aku gabung kedua-duanya..tudung labuh itu ku pakai didalam..dan tudung singkat nie aku pakai diluar..kali pertama tengok kat cermin...aduhai..tergelak sendiri... tak pe..takkan sesekali ku tundukkan nafsu..memang malu..namun misi ke'istiqomah'an itu lebih penting... ^^ 
yup..aku bahagia dengan caraku...alhamdulillah..

di sini jua ku jumpa teman-teman....perbagai karenah yang kutemui..
dan saat ini..karenah mereka itulah yang paling dirindui...
teman sebilik...subhanallah...teramat rindu...
gelak tawa yang kadang-kadang menikam kalbu itu membuatkan rindu pada mereka kian membara..walau tak bisa menatap wajah...photo-photo yang dirakam bersama menjadi wasilah pemujuk hati....aduhai...

kenangan bersama kalian tidak ternilai harganya...walau seketika cuma..tangis tawa kita tak kan pernah luput ditinggal masa..akan ku pastikan ia tersimpan rapi disudut memori..ukhwahnya yang terbina kerana Dia..semoga kekal selamanya...

dan.....classmates..
senyum...^_^



..perempuan je classmates??..
ampun yea sahabat-sahabat lelaki @ mantan classmatesku... tiada ruang untukmu dihalaman belogku ini...(aduhai..kejamnya kan...hihi..)
bukan membenci..tapi inilah diriku yang kalian perlu tahu...ku cuba menjaga sebaiknya..memang tak munasabah tapi ku memiliki hak keatasnya bukan?? bukan ego tapi aku punyai alasanku sendiri..bukan jua tidak rindu akan karenah kalian..tapi terlalu merindu..kerna kalian adalah kupu-kupu yang menghiasi perjalananku disini..namun sahabat-sahabat perempuan yang lebih diutama bagiku..^_^ jangan merajuk naaa...let's smile... (alahai..comel pom..)

dan....kenalan masjidku...
masjid ini yang menyatukan kita...tanpa disangka kau dan aku menjadi sahabat rapat... alhamdulillah Allah menemukan aku dengan dirimu...sahabat yang menjadi penasihat dikala resah..dan teman ketawa dikala gembira...segalanya terakam indah disini..

aisyah hakimah...
jalanan itu kita lalui bersama..terima kasih sahabat..

tasbih indah itu akan kusimpan selamanya..insyaAllah...
sahabat...ku doakan yang terbaik untukmu..
jaga diri..jaga pandangan..jaga pergaulan..jaga iman...
jaga hubungan kita dengan Allah..pasti Allah akan menjaga kita....

dan dikala sepi ini.....merekalah yang dirindui..
memori lalu kian menerjah di laman hati..seolah-olah semalam baru kita mengucapkan assalamualaikum tanda perkenalan..rupa-rupanya sudah dua bulan lebih kita melontarkan kalimah maassalamah tanda perpisahan..aduhai begitu cepat masa berlalu....

sayonara KMP....
.........................................................................................................................................................................................................
dan sepi itu
membawa rindu ini lebih kemuncak pada cinta Ilahi..

Aku perlu kembali..
Demi meneruskan perjuangan yang belum selesai ini..
Walaupun perdu atmaku ini bersarang seribu kedukaan..
Yang mungkin akan menjadi penghalang perjuangan ku kali ini..


Aku perlu bermujahadah lagi..

Walau jalan mujahadah itu bisa mengundang derita..

Tapi kerana derita itulah aku akan kuat..

Mengharungi mehnah perjuangan..

Demi amanah suci ini..

Kau perlu kembali duhai diri..

Demi cita-cita yang melangit tinggi..

Kau perlu bermujahadah lagi..
Yakinlah..
Engkau tidak pernah keseorangan..
Dalam mengutip butiran-butiran ilmu..
Kerana ALLAH sentiasa bersamamu disepanjang perjuangan ini..


perjalanan itu ku redah lagi.....pendidikan pondok pula ku cuba terjahi..walaupom bersendiri...misi keistiqomahan itu takkan pernah berhenti..dan aku perlu memperbaiki diri...
sebulan lebih ku mengambil masa untuk beruzlah..meninggalkan segala keselesaan dunia buat sementara..mendiamkan diri..tinggalkan belog..tinggalkan fb..hatta handphone sekalipun..yup aku kembali dengan misiku... seorang daie adakalanya perlu beruzlah kerana dia perlu sedar dalam masa dia mengajak manusia melakukan kebaikan dan meninggalkan kemaksiatan dirinya tidak sedar sebenarnya hatinya sedang terluka...Allahu Rabbi...hakikatnya ''betapa ramai manusia yang mengajak manusia lain kembali kepada ALLAH namun dia sendiri 'lari' dariNYA''..nauzubillah...dan akulah sebahagian daripadanya...Allah....

sungguh..masa yang singkat itu tidak cukup untukku mentarbiyyahkan diri..belum cukup untukku membentuk diri yang sudah sekian lama berada dalam kesenangan..namun syukur pada Ilahi..waktu muda ini, masih diberi kesempatan untukku mengenal Rabbul Izati....untuk kenal sahabat-sahabat yang cintakan ukhrawi...cintakan tarbiyyah..dan saat ini.....rindu pada mereka lebih besar ertinya lagi...

rindu untuk me'nadoh' kitab...

subhanallah....benarlah sepi ini terlalu indah....

Dalam sepi..banyak perkara ditemui..
ada jiwa yang merintih..dan berkeluh kesah
mengenang pahit manis kehidupan..
Sepi buat kita mengelamun
terkenang masa silam yang indah..
ada derai air mata..ada senyum dan tawa
mereka berkata..sepi itu indah
namun hati ku berbisik..sepi itu adalah kerinduan
ada pilu yang mendera..ada lara yang menyaluti jiwa..
kerana dalam sepi..rindu kian membara
bergelodak didanau kalbu
mengalir butiran jernih yang memilu..
lalu rebah dimuara sendu...kerana sepi itu adalah rindu
rindu dakapan Rabbul Izati..


..with deepest love..
imtisal nur alya



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”