CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, 11 May 2012

.::mencari jalan menuju syurga::.



Seruan jihad untuk Mujahidah muda....



berangkatlah menuju Allah yang satu...

senjata tawakkal engkau pikul dibahu...

langkah tersusun mengikut acuan para nabi dan rasul...
pengharapanmu tidak putus agar malaikat dan burung-burung turut mendoakanmu..



kamus mujahidah muda tidak pernah kabur..

andai lemah sebelum berjuang itu khabar binasa dalam menggendong semboyan amanah yang dijanjikan Tuhan yang punya barisan tentera langit dan bumi...



nafsu bergelumang ketakutan lari mengintaimu.

onak ranjau penuh racun membelit leher pencinta tuhan yang lemah..tetapi engkau tetap pantas mengejar musuh...



musuh dikanan engkau cantas dengan ketaqwaan..musuh yang dikiri engkau libas dengan ketawakkalan...musuh dihadapan engkau gertak dengan zikrulloh..musuh dibelakang selawat asy-syifa' menjadi taruhan...



walau lama masa engkau pergi meninggalkan kegembiraan...juga kenangan tempat bercanda waktu remajamu terpaksa dibungkus menjadi azimat penuh penawar didalamnya..tetapi jalanmu adalah menuju syuga abadi...bertepuk segala pohon bertemankan lambaian mengucap senyum dengan ketaatan melihat sekujur tubuh yang luhur budi tetapi perkasa waraknya...



berangkatlah,jangan dipandang sejarah yang mengikat...jangan termakan racun berbaur ammarah..pasakkan azam,agar yang digenggam tidak tercicir...yang diburu itu pasti mengalah dengan keberanianmu...



(..berulang kali membaca status di wall ustz...alhamdulillah berjaya menyentuh hati ini..mekasih ustaz..asiff yea pemintaan ana selalu je pelik-pelik..hope ustz xmarah..^^)

bismillahirrahmanirrahim..alhamdulillah, bersua lagi ana bersama coretan yang tak seberapa 'molek' ini..sekadar melakar lukisan hati di awangan dan bakal gugur berderai bersama titisan keinsafan..insyaAllah.. menulis bagaikan sudah menjadi terapi buat jiwa yang selalu  ditarbiyah nie...segala yang terbuku di hati akan dicoretkan melalui tulisan lalu menterjemahkan segala rahsia disebalik sekeping hati.......:) tapi selalu sangat masa tak mengizinkan jari-jemari nie menari laju titian keyboard..cemburu yea??hi... xpe malam nie adew peluang lagi untuk ana melayar bahtera penulisan...alhamdulillah...(yang terakhir mungkin untuk bulan mei)..

Hatiku Merindu Untuk Beruzlah!!

astaghfirullah...astaghfirullah...astaghfirullah.......segala puji-pujian bagiMu ya Allah, Tuhan yang melimpahkan nikmat dan rahmat kepadaku jua hamba-hambaMu..... Alhamdulillah.. impianku kian terlaksana...Syukur padaMu ya Rahman....sekian lama menyimpan hasrat untuk menuntut dan me'nadah' kitab di pondok akhirnya Engkau makbulkan...semoga Engkau permudahkan segala urusanku dibawah rahmat dan keredhaanMu..amin.

sangat mudah untuk mencipta angan-angan namun untuk menggapainya punyalah terlalu susahkan....hrrmm..(apa hrmmm, hrmmm..??jangan mengeluh, Allah xsuka..) senyumlah andai apa yang kamu impikan belum tercapai..mungkin Allah akan memberikan sesuatu yang lebih baik dari apa yang kamu mahu...subhanallah sungguh baiknya Dia kan..sentiasalah berdoa padaNya..jangan tinggalkan Dia..sesungguhnya Allah sentiasa adew dan selalu merindui rintihan hamba-hambaNya yang datang mengadu padaNya..tertarik dengan bait-bait ayat penulis Hilal Asyraf(betul xejaan nie..main hemtam je..he) ''bila Allah tidak memberikan kita apa yang kita impikan, Allah SWT sebenarnya sedang memberikan kepada kita apa yang sepatutnya kita dapatkan..'' ..terkedu dengan ayat nie..membuatkan mukaku tertunduk malu..Allah, betapa nikmat yang daa kita dapat selama nie selalu disia-siakan...tapi kita xpernah mengalah..selepas mintak satu..mintak lagi...dan lagi... tapi Allah terlalu baik untuk kita...sekalipom kita melakukan kesilapan yang besar padaNya, Dia selalu memberi apa yang kita inginkan malahan lebih baik dari apa yang kita pinta...

sahabat-sahabat kesayanganku, cuba kita sama-sama renungi sedalam-dalamnya diri kita..betapa nikmat yang kita perolehi selama ini dimana kita letak..dimana kita simpan...''kamu guna sebaiknya tanpa membinasakannya???'' tipu!!!!dusta semata!! betapa nikmat yang kita miliki ini tak pernah disyukuri..malahan terus dilapah nikmat ini dan dikoyak rabakkan atas kejahilan kita sendiri...renungilah dengan mata hatimu..berapa kalikah didalam doamu, kamu mengucap syukur padaNya??berterima kasih padaNya?? Allah....sungguh jahilnya diri ini..betapa terlalu banyaknya yang aku pinta dariMu sehari-hari..dipohonkan agar Engkau kabulkan permintaanku.. tapi aku langsung tidak pernah mengucap syukur padaMu atas nikmat yang melimpah ruah Kau kurniakan padaku apatah lagi menggunakan nikmat kurniaanmu sebaiknya...


subhanallah..betapa banyaknya kesilapan-kesilapan yang ku ''agung-agung''kan dizaman silamku..seakan tidak ingin untuk aku menoleh lagi..ampuni khilafku ya Allah..kesempatan yang kuperolehi ini tidak akan aku sia-siakan lagi...izinkan aku mengulangi janji-janji baru atas kesilapanku yang lalu..Ingin sekali aku merasa indahnya hidup berlandaskan syariatmu..mengamalkan segala perintahmu dan membiasakan diri dengan amalan-amalan sunnah RasulMu...Ya Allah..betapa hati ini tidak kuat menongkah mehnahMu..pimpinlah hambaMu ini ya Rabb...tenangkan lah hatiku disana.....

duhai diriku, janganlah bersedih lagi...untuk apa kamu menangisi sesuatu yang telah berlaku dan tidak akan berpatah balik kembali sedangkan kamu lupa mempersiapkan diri agar tidak bersedih dan menangis di akhirat nanti...terimalah kesedihan sebagai sebuah belaian Ilahi untuk kamu kembali padaNya sepenuh hati..kamu selalu ingin agar tertunai apa yang kamu mahukan, sedangkan Allah memberikan apa yang kita perlukan....diriku, cukuplah dengan kesedihan semalam..sapulah air matamu, lapangkanlah dadamu sayang, ikhlaskanlah hatimu...katakanlah ''selamat tinggal masa silam yang suram!!!!'' mujahadah nie bukan benda yang mudah...xadew mujahadah yang sedap macam air oren yang sejuk sekalipom kadang-kadang sedikit masam..itulah kehidupan..tapi kalau tak pedih dan tak sakit tue bukan mujahadah namanya...kuatlah diriku... penuhi dirimu dengan makanan-makanan rohani...yang mampu membentuk jati dirimu nanti..

bukan mudah menjadi hamba yang sentiasa taat..tak terlalai dan tak terjebak dengan maksiat..iman yang adakalanya naik dan adakalanya turun nie selalu menjadikan manusia rebah dan tergelincir sekalipom selalu memasang azam untuk terus kuat dan kuat..lumrah kelemahan ini tak sewajarnya untuk kita berasa jemu apatah lagi berputus asa..sepatutnya lumrah nie menjadikan kita terus kuat....sayangku, jangan terlalu berdukacita denga kesilapan lalu...tak adew kesenangan yang tak diiringi kesukaran..Allah telah bagimu peluang...gunakanlah sebaik mungkin apa yang sudah adew didepanmu....jangan bersedih hati...Allah bagi kita terang untuk kita bersyukur..Allah bagi kita gelap untuk bersabar..maka bersabarlah!! 

diriku..kembalilah padaNya dalam segenap keadaan dan bertawakallah padaNya..ketahuilah kasih sayang Allah sentiasa bersama kita....

''sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: ''Tuhan kami ialah Allah'' kemudian dia meneguhkan pendirian mereka..maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih: dan gembiralah mereka dengan Jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu''
Al-fusillat:30

 subhanallah....
Allah memilihmu..

notakaki::
~merenungi kisah hidup untuk perbaiki diri kearah yang lebih baik...:'(.. 
~hrmm..esok (11052012) nk berangkat ke pondok daa...doakn semoga dipermudahkn urusanku....
~sedikit pekongsian utk hatiku jua hatimu....xmo sedih2...jom renungi.......
  
Kenapa hati muslim kena KUAT?
Kerana muslim ada ALLAH.
Kerana muslim percaya pada ALLAH.
Kerana muslim hanya bergantung harap pada ALLAH.
Dan kerana muslim sentiasa YAKIN pada ALLAH...
Dan, bila hati ada ALLAH,
Yakin, percaya dan bergantung kepada DIA,
PEMILIK dan PENENTU
segala-galanya,
Bagaimana mungkin
hati muslim begitu rapuh dan lemah...
senyum...^___________^

Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

3 comments:

cik bulan

insyaAllah..ada yang lebih terbaik menanti..
kadang-kadang kita minta apa yang kita mahu tapi Dia datangkan apa yang kita perlu..
xde satu kesulitan pun yang Dia hidangkan kita xmampu hadapi..Allah ma'aki..!!
hope you will find what you want soon..insyaAllah..^^

imtisal nur alya

insyaAllah..amin.syukron akak sayang.....^^

Dikyaa

assalam syg.. bljar kt pondok ke skrg??
tersentuh hati aya bila baca entry ni. :(
speechless, xthu nk ckp mcm mana.. :((
May Allah bless u dear........

Post a Comment