CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, 4 May 2012

.::tazkirah buat jiwa di hari barokah::.




duhai diriku sayang..lihatlah dengan mata hatimu, betapa ramai manusia yang mengajak manusia lain kembali kepada Allah namun dia sendiri 'lari' dariNYA.. adakah dirimu jua begitu??nauzubillah.. jiwaku..berjalanlah dengan penuh harapan walaupun hidup tidak selalu bahagia..sedekahkanlah satu senyuman walaupun dihatimu tidak lagi mampu bertahan..berlajarlah memaafkan walaupun hatimu terluka..berhentilah memberi alasan walaupun ingin menyatakan kebenaran.. hiduplah dalam iman walaupun hari dipenuhi dugaan..dan berpeganglah kepada Allah walaupun DIA tidak kelihatan..bukti kasihNYA kita wujud di dunia pinjaman ini..ada sebab bila berlaku sesuatu perkara..yakinlah Allah menguji setiap hambaNYA yang mengaku beriman kepadaNYA..


diriku, jangan terlalu berkhayal untuk jadi terbaik kerana hidup tak semudah itu..anggaplaa kehidupan sebagai cermin dalam menilai sebuah pengabdian yang hakiki..moga lelahmu dihargai Ilahi walaupun dicemuh insani..ingatlah bait-bait firmannya "sesungguhnya Allah akn mmberikan pahala kepada orang2 yang sabar tanpa dihitung."(Az-zumar;10).. maka bersabarlah sayangku, jangan terlalu tunduk pada dunia..kerana hidup nie taklah seindah kata-kata..hanya semangat dari kata-kata tu yang mampu membangkitkan kembali jiwa yang lara..diriku, tak salah untuk berkhayal namun buktikanlah dengan perbuatan..untuk menjadi yang terbaik tue impian, namun impian takkan tertunai andai dirimu sendiri tidak cuba melangkah kearah itu..bangkitlah!!bina kekuatan...

belajar untuk senyum disaat hati sedang menangis...^__^.. tengok kambing, senyum pada kambing.. tengok awan, senyum pada awan....^^hakikatnya tak susah untuk berlagak kuat dihadapan makhluk2-Nya..tapi susah sekali untuk berlagak kuat di hadapan Dia yang mengetahui setiap inci kelemahan diri..subhanallah..kita nampak hebat dimata manusia bukan kerana pangkat, rupa dan segala-galanya yang kita adew tapi kerana ALLAH masih sudi menutup aib-aib kita..jika Allah menyingkap aib kita nescaya seluruh manusia berasa jijik untuk memandang..Allah..Allah.. sedarlah diriku...

diriku..senyumlah..Allah datangkan ujian sebab Dia daa ada cara tersendiri untuk pujuk hatimu...jangan terasa diri keseorangan..sesulit mana jalan yang ditempuhi, ingatlah kebersamaan Allah bersamamu..disetiap hela nafasmu..tak pernah sesaat meninggalkanMu..berjuanglah da'ei..jangan merajuk.!!!

selangkah kau menghampiri, seribu langkah pula Dia mendekati..biarpun dosa-dosamu menggunung tinggi..tak pernah jemu menanti taubat yang hakiki...subhanallah..

buat jiwa yang makin malap....hayatilah..
pada akhir zaman, orang-orang yang memegang tali perjuangan itu bagai mengenggam bara api...andai terus digenggam hancur luluh jiwanya...namun andai dilepaskan hancurlah dunia..jangan takut untuk berjuang kerana orang yang berjuang memang dirintangi ujian...sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar...kita hidup untuk perjuangan dan mati untuk kehidupan...syurga menjadi impian!!!



notakaki:: n_n

: tarbiyyah buat jiwa yang makin malap.....
: lama xtulis blog....juz merapu kt fb je bnyak.. ^_^.. yg nie juz copy apa yg ana tulis kt wall fb 'syahirah ghazali'.....bahasa hati..biarlah xsemua mampu mendengari..semoga masih ada yang mengerti..

with deepest love, 
imtisal nur alya

Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

2 comments:

Izuddin asy-syarqowi

Mantop...

imtisal nur alya

syukron..encik izuddin lgi mantoppp :)

Post a Comment