CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, 20 November 2011

.::Tentang diriku:Mujahidah Pencari Cinta::.


بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


assalamualaikum.....^_^
hai......apa khabar sahabat ana??harap-harap sihat semua yea......jaga diri..jaga kesihatan...jaga pergaulan....jaga pakaian leklok...jaga aurat kemas-kemas.....heh he...banyaknya pesanan....macam pernah dengar je...hi..
hari nie ana xde nak post pape entri menarik..sekadar nak perkenalkan diri yang kerdil je....sekadar tanda perkenalan kita..salam bersambut ukhwah bertaut bak kata cikgu ana....hi





ini hanya contengan perasaan..contengan pengalaman
yang mungkin membuatkan kamu berasa bosan..
tiada plot..tiada seni..
bukan untuk mereka yang tak mengerti..

bismillahirrohmanirrohim......

terima kasih buat ma......aboh....yang ku sayangi,
yang membantuku belajar erti hidup dan makna diri,
yang erti keluarga itu bukan dimeterai darah, bin dan binti...
abang long,abang ngah, kak ngah, abang yen, abang der, abang chik, abg yop...
kakak-kakak serta abang iparku..
juga buat tanah seberang yang bertanda dalam diri...
serta buat ummi dan abinya yang baik hati....
dan teman-teman yang sentiasa disisi...

aku bukanlah siapa-siapa.....sekadar musafir dijalanan..cuba belajar hidup berdikari kadangnya hilang arah jugak sebab terlalu pesona dengan dunia....sekadar indah pada nama namun diriku hanyalah Si Jahil yang sentiasa membuat kerosakan yang berulang disesuatu masa...

ku meniti titian hariku dengan bermacam rasa....sedih, gembira, sunyi...ada senyuman dan ada rasa bosan tapi itulah kehidupan..tidak hanya aku yang merasa...kamu jua....kadang kala kita berkongsi rasa yang sama walaupom pengalaman yang dilalui adalah berbeza..cukuplah bila aku berkata "sesukar mana jalanan yang kita tempuhi....kita tetap dibumi milik Dia...sekalipom simtom-simtom kepasrahan mula menjelajah hati kita...pintu-pintu kebahagiaan tetap terbuka...." semoga kamu memahaminya....

aku tidak pandai berkata-kata....sekadar mampu meluahkan rasa..aku tak pernah terfikir untuk mencipta pena tapi aku cuba menterjemahkan ceritaku melalui dakwat pekatnya..kadangkala diri sendiri xmengerti apa yang diilusikan oleh hati...aku hanya pandai menconteng kisahku di kertas renyuk yang semakin bertambah susut nilainya...sekalipom orang sekeliling tak menyukainya tapi ia begitu bererti buat sang hina sepertiku...sampah dijalanan kadangnya orang hanya menatap dengan pandangan yang kosong...padahal ia cukup bermakna andai kamu cuba mengutipnya untuk diguna semula....

aku hanyalah si bongsu yang kian hanyut dengan duniaku sendiri..punyai impian tinggi tapi aku bagaikan tak mampu untuk mengecapi...arrgghhh...sukarnya untuk meluahkan isi hati...biarlah ia menjadi rahsia..meluahkan aku rasa tak patut..nanti ada hati yang terluka..ada hati yang gundah gulana....biarlah aku terluka..jangan orang aku sayangi menjadi durjana..
Tuhan....ampuni segala khilafku....tutupilah segala keaibanku...sungguh aku telah mengoyak rabakkan nikmat yang kau limpahkan buatku...subhanallah...

ismi syahirah.....dulu kehidupanku seolah-olah kian rebah diatas kealpaanku sendiri...terlalu mencari gembira sehingga aku sendiri terlena..terima kasih Tuhan, disaat hati mula robek kau bagi aku cahaya.....hari demi hari hatiku kian terseksa sekalipom jasadku tersenyum bahagia..kumulai rasa ketenangan bila hadirnya halaqah cinta...bersama sahabat-sahabat yang hebat pekertinya kumulai berasa kerdil didunia...kadang aku kecundang jua kerana keegoaan sendiri..namun Allah masih memberi aku peluang...diberinya aku memegang jawatan sebagai lajnah didalam pasukan dakwah dan setiausaha asrama...cukup tinggi amanah yang perlu dipikul sekalipom begitu remeh dimata kasarku.....mampukah aku??diri seolah-olah tidak layak untuk itu....aku mula terfikir....Allah berikan aku peluang tapi dimana syukurku??subhanallah.....

begitu jahilnya diri....pernah diri ini terfikir...aku tidak mampu untuk menjadi sesempurna orang lain..dulunya peraturan asrama banyak aku ingkari..peraturan yang ditetapkan Allah??subhanallah....dalam tak sedar mungkin banyak jugak kn...pernah dulunya aku menidakkan peraturan yang ditetapkan oleh kaptenku kerana menghukum pelajar yang lupa hafal al-mulk dihadapan asrama muslimin...he..bila diingat balik boleh tergelak rasanya..kerana diri ini juga kena tayang muka sebab ditugaskan mengawasi pelajar2 lain...lastnya aku  pergi berborak ngan pakcik guard dipondok buruk..heh he..ini pengalaman aku..sedikit sebanyak benda ni bagi pengajaran jugak buat diri...kena sound ngan muslimin sebab buat peraturan tak betol...bila terfikir balik aku mula sedar..ini amanah..kadang-kadang kena sedikit keras supaya menjadi pengajaran buat semua..jadi lebih berdisiplin..hrmm....banyak benda aku belajar untuk jadi diri aku sekarang....

beberapa bulan terakhir sebelum aku keluar dari sekolah...baru hati ini mula terdetik...apa bezanya diri ini dengan orang lain???tiada beza.....pakaian??sama....tudung??sama...aku mula terfikir untuk berubah....berubah tak beerti aku lupakan kisah silamku...tapi ia tetap bersemadi didalam jasadku sebagai peringatan buatku untuk terus teguh berjalan mencari Tuhanku...namun kekuatan itu seolah-olah lumpuh disaat aku sendirian..aku belajar untuk bertudung labuh...belajar untuk menjadi lebih baik...tapi ujian tu tetap datang...bukan semua familyku gembira dengan perubahan ini...bukan semua family aku support aku jadi begini...apalah sangat hanya ibu bapa sebagai pendokong andai orang lain hanya melihat tanpa reaksi yang tak aku fahami...sungguh aku tak kuat untuk berubah......pernah terdengar ditelinga seolah-olah ada pihak yang menyindir dari belakang...siapalah diri untuk menghalang..biarlah aku berdiam dari banyak berbicara..biarlah aku keseorangan asal aku tidak hilang rasa berTuhan...

dalam kesepian....Allah menghantar aku teman setia...tak pernah terfikir untuk ku berjabat salam perkenalan dengannya..hadirnya bagai angin menyampai berita gembira...seolah-olah disaat aku berputus asa dalam pencarianku menerjah sang mentari disebalik awan pekat, Dia menghantarkan pelangi indah buatku...insan inilah yang banyak memberi semangat buatku...pesanan demi pesanan, amaran demi amaran mula menerjah kebenak fikiranku...Alhamdulillah banyak aku pelajari darinya...terima kasih teman setiaku....dan kini aku semakin kuat untuk menjadi lebih baik..dari sehari ke sehari kucuba ubah diriku...cari dimana silapku....semoga aku temui sesuatu dinamakan ketenangan abadi dalam hidupku....terima kasih Tuhan...

Tuhan..ku panjatkan rasa syukurku padamu diatas segala nikmat yang kau berikan buatku....kadang-kadang aku terleka dengan duniaku sehingga kurobekkan kasih sayangMu..sungguh hina diri ini dipandanganMu... sungguh aku khilaf..ampuni ku Tuhan..
masihkah ada lagi nikmat ini untukku esok hari??merasai betapa kasihnya diriMu...merasai betapa hebatnya kekuasaanMu...merasa indahnya hidupku dengan bimbingan dan rahmat dariMu??subhanallah.........Ya Allah....aku belum bersedia sepenuhnya untuk itu......ampuni aku Tuhan.....ambillah nyawaku ini disaat aku betul-betul bersedia menemuiMu...ambillah jasadku ini disaat Kau redhai aku........

''tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya).. Dan hanya kepada Kamilah kamu kembali''
~Al-Anbiya':35~

yea..hari ini aku belajar sesuatu tentang dunia.....
hidup terleka dengan dunia mengheret diriku kejuram yang penuh kepahitan...aku belajar dari pengalaman..aku belajaran dari kepahitan...aku terokai kepedihan orang lain agar aku tidak merasai kepahitan yang sama....berjalan dibumi Tuhan perlu banyak kekuatan.....sekali kita rebah..untuk bangun kembali bukan sesuatu yang mudah...aku gusar dengan kehidupanku....andai rebah kembali...sempatkah lagi aku memohon taubat sebelum jasadku dipanggil pulang??subhanallah.......

kini....aku berjalan lagi..berjalan dalam mencari cintaNya.....semoga perjalanan ini diredhaiNya..... Ya Allah....kuatkan lah langkahku dalam meneroka agamaMu...kuatkan imanku...bimbinglah hatiku...teguhkanlah nuraniku.....pasakkanlah didalam diriku kekuatan, ketabahan, kesabaran yang tinggi dalam pencarianku..semoga langkahku tetap utuh!!.......

inilah diriku..........hanya manusia biasa..tak punyai apa-apa sekadar mempunyai sedikit rasa untukku luahkan di blog yang berhabuk ini...jangan kamu menilai siapa aku dimasa lalu...masa lalu hanya lah sejarah silam yang memberi pengajaran buatku untuk terus berdiri menjadikan aku hari ini...nilailah siapa aku dihadapanmu waktu ini...jangan sesekali menoleh luka lalu andai itu bisa mencalarkan hatiku saat ini....
sekian dariku...salam perkenalam..

my name is Siti Syahirah bt Ghazali....
n Imtisal Nur Alya is my favourite name.....dan ia salah satu dari kisah silamku.....
ini cerita aku...tiada madah indah...tiada yang boleh membuat kamu semua terpesona..kerna aku bukan siapa-siapa..sekadar hamba hina disisi Dia.....ditulis tanpa perancangan untuk tatapan masa depan...ada senyuman dan ada rasa bosan..itulah seni kehidupanku....semoga kamu memahami...
wassalam......^_^

with deepest love:



Nabi SAW bersabda : “Cintailah ALLAH kerana DIA telah memberimu makan dan kenikmatanNYA Dan cintailah aku dengan cinta ALLAH Swt kepadaku”

2 comments:

nur zulikha

Ya Allah, akak... moga istiqamah ye.. :) <3

imtisal nur alya

:).. insyaAllah..adik jua....

Post a Comment